Colombia
In een aangenaam gezelschap hebben we een studiereis naar Colombia ondernomen. Bedoeling van deze reis was de verschillende systemen die duurzaamheid of eerlijke handel claimen onder de loep te nemen. Een bijzonder leerrijke ervaring die ons de verschillende voor- en nadelen van elk systeem en hun effect op de boeren duidelijk maakte.
Colombia lag als land aan de basis van de gigantische prijsstijgingen van ruwe koffie in 2010. Als derde grootste koffie-exporteur ter wereld stond Colombia plots voor een enorme terugval van koffieoogst door het samengaan van drie factoren. De heersende ziekte koffieroest besmette en vernietigde heel wat planten. De regering subsidieerde vervanging van deze planten door een resistente soort, maar hier werd door zoveel boeren tegelijk op ingegaan dat ook dit een tijdelijke terugval in rendement veroorzaakte. Nieuwe planten brengen immers nog geen oogst op. Tot slot waren de klimatologische omstandigheden dat jaar dan ook nog eens uiterst ongunstig en stonden een geslaagde oogst van de rest in de weg. De productie werd bijna gehalveerd.
Door vraag en aanbod werd Colombiaanse koffie uiteraard heel duur. In dit zog werden de koffiesoorten van de omringende landen meegetrokken. Door de gebrekkige beschikbaarheid van de gewenste hoeveelheden Colombiaanse koffie werd al snel naar Peru en andere buurlanden gekeken om een koffie met een min of meer vergelijkbaar smaakprofiel te kunnen betrekken. Ook hier speelde vraag en aanbod een rol en stegen de prijzen.
Anno 2013 lijken de prijzen zich weer op een normaler niveau te stabiliseren. Bij de Colombiaanse boeren is er duidelijk een onderling verschil merkbaar. Er zijn er die geen last gehad hebben van ziekte of rendementsverlies door nieuwe beplanting. Deze boeren hebben uitzonderlijke winsten op hun oogsten kunnen realiseren. Anderzijds zijn er ook stakkers die, door onvoldoende rendement van hun plantages, de hele hausse van de koffieprijzen aan hun neus voorbij hebben zien gaan en die pas tot normale oogsten komen nu de prijzen niet meer uitzonderlijk zijn.
In elk geval is Colombia stilaan op weg haar plaats op de koffiemarkt weer te heroveren.